Štart programu rovesníckej mediácie v ZŠ s MŠ vo Zvolenskej Slatine
Tréningové aktivity s pedagogickými zamestnancami Základnej školy s materskou školou Terézie Vansovej vo Zvolenskej Slatine sme spolu s kolegyňou Soňou Koreňovou realizovali prvý februárový deň. Keďže sa v priebehu ďalších štyroch mesiacov budeme pravidelne stretávať so skupinou budúcich rovesníckych mediátorov, chceli sme spoznať tím ich pedagógov a odborných zamestnancov.
Počas worksopu sme sa venovali objasňovaniu významu rovesníckej mediácie, upriamili sme pozornosť na scitlivovanie pozorovania, upozornili sme na dôležitosť vnímania rôznych situácií komplexne, s odstupom, rozoberali sme nebezpečenstvo skupinového myslenia nielen medzi dospelými, ale aj medzi deťmi a ukázali sme si, že výber spôsobu rozhodovania má vplyv na výsledok.
V priebehu stretnutia sme spoznali školských koordinátorov rovesníckej mediácie - pani psychologičky, ktoré budú rovesníckym mediátorom nápomocné. Ich úloha bude spočívať najmä v kordinácii úloh v procese začleňovania rovesníckej mediácie do tried, v napomáhaní pri riešení sporov v prostredí školy. Spoločne zabezpečíme tréningové aktivíty pre žiakov s cieľom zlepšenia ich zručností a spôsobilostí riešiť konflikty v triedach a zameráme sa aj na zabezpečenie udržateľnosti projektu rovesníckej mediácie v prostredí školy.
Pre rovesníckych mediátorov je dôležité mať mediačné zručnosti v niekoľkých smeroch. Rovesnícky mediátor by mal byť schopný aktívneho počúvania, mal by dokázať vnímavo pozorovať okolie a opísať to, čo vidí, mal byť schopný empatie v rovine predikcie správania aj reakcie na správanie, mal by dokázať tvoriť argumenty a protiargumenty, mal by vedieť pracovať s kompromisom, tvoriť dohody, mal by byť schopný voliť správne metódy rozhodovania, mal by dokázať parafrázovať to, čo počuje, mal by dokázať využívať reflexiu, sebareflexiu, kritické myslenie pri riešení napätých situácií.
Dušana Bieleszová, Soňa Koreňová, lektorky