Tréning preventistov so zameraním na ochranu detí pred násilím (UPSVaR, Považská Bystrica)
Školské psychologičky, sociálne pedagogičky, špeciálne pedagogičky, výchovné poradkyne - skvelý tím odborníkov škôl a školských absolvoval dvojdňový tréning zručností zameraný na prevenciu pred šikanovaním a nastavenie preventívneho programu zameraného na ochranu detí pred násilím (UPSVaR, Ochrana detí pred násilím, Považská Bystrica). Okrem pozitívnej nálady z konštruktívnej diskusie o náročných témach sme si odniesli aj presvedčenie, že ak je v našom záujme chrániť deti, potrebujeme mať zdravé vzťahy aj v tíme dospelých.
Spolupracujúci tím zadefinoval, čo všetko vedie k šikanovaniu. Môže to byť túžba po moci, potreba zvýšenej pozornosti zo strany dospelých, ale aj strach, že dieťa ostane samo v správaní, ktoré sa od určitej skupiny očakáva. Šikanovanie môže byť aj určitým druhom zábavy, môžu k nemu viesť aj zlé vzory zo strany dospelých, kde sa toleruje neúcta, zosmiešňovanie, ponižovanie, ohováranie. Problémom môže byť aj nefunkčné domáce prostredie, agresivita ako vzdor. Súčasťou výbavy problémového správania žiakov môžu byť aj komplexy, resp. neschopnosť nadväzovať vzťahy, či odplata. Šikanovanie sa môže objaviť aj vtedy, ak deti majú autoritatívnych rodičov, ktorí ich vedú k nadradenosti nad inými deťmi.
Výborná diskusia odznela medzi odbornými zamestnancami škôl aj na tému kľúčových osobností, ktoré môžu pomôcť v situácii, kedy sa cítia na ochranu detí pred násilím osamotení. Takáto osobnosť by mala byť nápomocná, empatická, mala by vedieť vypočuť a poradiť. Mala by byť otvorená a priama, hovoriť aj nepríjemné veci priamo do očí. Mala by hľadať dobro a byť autentická, prejavovať skutočný záujem. Mala by byť spolupracujúca, mala by hľadať riešenia. Odborní zamestnanci by uvítali aj kolegov, ktorí im jednoducho veria, dôverujú.
V rámci tréningových aktivít, ktoré môžu odborní zamestnanci realizovať v prostredí škôl a školských zariadení, sme sa zamerali na aktívne počúvanie, hľadanie rôznych uhlov pohľadu, hľadanie kompromisov, dohody, dôsledné pozorovanie toho, čo sa deje, komunikáciu (verbálnu aj neverbálnu). Trénovali sme rôzne spôsoby rozhodovania a na konkrétnych príkladoch sme si ukázali, že nie je jedno, ako dospejeme k rozhodnutiu. Pozreli sme sa na konkrétne prípadové štúdie z rlznych uhlov pohľadu. Zadefinovali sme si zásady, ktoré sú vhodné v akomkoľvek tíme.
Práca s odbornými zamestnancami, ktorí vedia jasne pomenovať najvýraznejšie problémy v školskom prostredí, ktoré vytvírajú bariéry zdravým vzťahom, bola veľmi obohacujúca a inšpirujúca.
Foto: UPSVaR, Považská Bystrica
Spätná väzba