Odborný seminár pre riaditeľov košických škôl (zriaďovateľ Magistrát mesta Košice)
15. februára 2017 na pozvanie Magistrátu mesta Košice (oddelenie školstva) sa takmer stovka riaditeľov základných škôl, materských škôl, centier voľného času a základných umeleckých škôl zúčastnilo odborného seminára v priestoroch v priestoroch Centra voľného času na Popradskej ulici.
Témou trojhodinového stretnutia bolo Riešenie konfliktov v školách a školských zariadeniach. Záujem zriaďovateĺa týchto škôl o vstup do problematiky, ktorá je citlivá, často náročná na spracovanie situácie riaditeľom školy, ale súčasne veľmi dôležitá pre úspešný proces riadenia škôl a vytváranie zdravej klímy školy, bol od prvého kontaktu evidentný.
Konflikty sú súčasťou akéhokoľvek tímu a môžu byť výzvou, ako sa mnohému naučiť, ako spoznať vlastné reakcie, pochopiť reakcie kolegov. Ak ich vieme správne usmerňovať, pomáhajú nám zvládať vnútornú dynamiku v tíme, ošetrovať emócie, zmierňovať napätie, predchádzať skupinovému mysleniu, ktoré je v prostredí školy veľmi nebezpečné. Počas seminára odzneli konkrétne príklady z praxe opisujúce komunikáciu, ktorá môže vyvolať napätie a viesť k nepokojom, ako aj modelové situácie, ktoré pomáhajú zvládať frustráciu pedagógov v tíme.
Hovorili sme o komplexe menejcennosti, závisti, túžbe po moci, strachu zo straty vplyvu, nízkej pracovnej kultúre, prvkoch spôsobujúcich sociálny nepokoj v tíme, aj o nízkych sociálnych kompetenciách, ktoré môžu byť príčinou mobbingu či bossingu v pracovnom tíme. Opísali sme obranné mechanizmy, ktoré pomáhajú pedagógom preniesť sa cez napäté situácie, ale z dlhodobého hľadiska môžu skresľovať vnímanie skutočnosti. Rozobrali sme citové vydieranie ako formu manipulácie, ktorá pracuje so strachom, "morálnou" povinnosťou pomoci a pocitom viny na vynútenie želaného správania.
Škola, ktorá sa nevyhýba konfliktným situáciám, ale snaží sa k nim pristupovať konštruktívne, vníma vnútornú dynamiku, je otvorená zmenám, záleží jej na spolupráci s rodičmi, takáto škola má šancu na kultúru v tíme, pre ktorú je príznačné spolurozhodnovanie, kde priority sa stanovujú po vzájomnej diskusii členov v tíme, rozhodnutia sa dejú konsenzom, ciele sú jasné, dôvera je prirodzenou súčasťou komunikácie, aj schopnosti ujasňovať si názory, postoje, chápať ich s ohľadom na konkrétnu situáciu a otázky sú vítané.
Dušana Bieleszová