Projekt Do školy s úsmevom - tréning komunikačných zručností

13.09.2021 17:56
  • „Plače tak, že aj jeho telo plače.“
  • „Ja som ešte nikdy neprežil znechutenie.“
  • „Bojím sa, keď je tma.“ – „Aj mne sa tak deje.“
  • „Cítim sa spotene.“

Takto zaujímavo pomenovali tretiaci to, čo cítia. Spontánne sa nechali viesť Erikou Tornay. Aktivitami, ktoré si pre ne pripravila, sa trafila do ich nálady, veku aj temperamentu (ak hľadáte mediátorku k drobcom, vie to s nimi ).

V ZŠ Zbehy sme strávili dva dni (s tretiakmi, štvrtákmi a šiestakmi) a dva dni nás ešte čakajú. Napriek príprave (alebo vďaka nej) sme menili pôvodné plány tak rýchlo, ako nám pozorovanie signalizovalo, že potrebujeme:

  • spoznať temperament,
  • inak upraviť priestor,
  • zmeniť tip aktivity,
  • klásť dôraz na pravidlá,
  • umožniť deťom, aby sa viac počúvali
  • pomenovať príčiny názorových nezhôd.

Aj keď na začiatku sa mohlo zdať, že slovná zásoba k emóciám je viac-menej virtuálna: „Aké emócie poznáte?“ Odpoveď: „lajk a smajlík“, ...ďalšie rozhovory a aktivity nám ukázali, že TRPEZLIVOSŤ (a správne cielené otázky) ruže prináša: hrdý, nahnevaný, láskavý, šťastný, veselý, smutný, zamračený, vystrašený, ...

PS: Ešte jednu vec sme si všimli a cestou domov s Erikou sme rozoberali - láskavosť dospelých, s ktorými sme mali možnosť sa stretnúť kdekoľvek v priestoroch školy (v riaditeľni, na chodbách školy, aj v jedálni, keď sme s pani kuchárkami prehodili pár slov).